КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД „ КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ
ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ІМЕНІ ВАСИЛЯ
СУХОМЛИНСЬКОГО ”
З
ДОСВІДУ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
МИХАЙЛОВСЬКОЇ
ГАЛИНИ ПЕТРІВНИ
Автор : Михайловська Галина Петрівна
слухач курсів підвищення кваліфікації
вчителів фізичної культури
вчитель вищої
категорії КЗ «Олексіївський
інформаційно – технологічний ліцей»
Кропивницький
2023 рік
План
1.
Любов до дітей спонукає працювати творчо.
2.
Зміст
та структура здоров’язберігаючих технологій.
3.
Оптимізм
– рушійна сила навчального процесу.
4.
Особистий
досвід роботи .
1. Любов до дітей спонукає працювати творчо.
Чому я обрала професію вчителя
фізичної культури ?
Кожна людина підсвідомо обирає те , що їй подобається і в чому вона бачить
позитивний результат , тобто заняття
повинно приносити емоційне задоволення ,
радість і бажання розвиватися в цьому далі . Це дає творче натхнення і позитив
.
Мій вибір не випадковий і
органічний тому , що я з дитинства дуже люблю спорт , займалася різними видами спорту :
легкою атлетикою , волейболом , а особливо баскетболом .
Моє педагогічне кредо : « Любов до
дітей спонукає працювати творчо».
Справжня любов це поняття духовне і мені в цьому легко тому , що джерелом
мого натхнення є Біблія – Слово Боже . Я вже давно прийняла Ісуса Христа
своїм Господом і Спасителем , вивчаю
Біблію і стараюсь жити за
Заповідями Божими.
Євангеліє від Матфія 7:12 „ Тож усе , чого тільки бажаєте , щоб чинили вам
люди , те саме чиніть їм і ви» .
Дітям подобається такий принцип і активізує їх до дружніх стосунків , співчуття, милосердя і терпіння одне до одного . Атмосфера на уроках доброзичлива і вселяюча оптимізм , тому що діти бачуть результативність такого принципу . І мені дуже легко бути переконливою в тому , що сказав Господь раз і назавжди – незмінно.
2. Зміст та структура здоров’язберігаючих технологій .
Серед життєвих цінностей сучасної
людини перше місце посідає цінність життя і здоров’я . Останніми десятиліттями
світова наука зараховує проблему здоров’я , в широкому розумінні цього поняття
, до кола глобальних проблем , розв’язання яких зумовлює характеристики
майбутнього розвитку людства.
Здоров’я є елементом і
індивідуальної культури життєдіяльності людини. Ця культура визначається рівнем
розвитку вмінь і навичок , що сприяють
збереженню , зміцненню і відновленню здоров’я людини , реалізації внутрішніх
резервів її
організму . Культура здоров’я відбивається у специфічних формах і способах
життєдіяльності особистості ,які виробляються з раннього дитинства і
реалізуються протягом усього життя .
Здоров’я дітей – одне з основних
джерел щастя , радості і повноцінного життя батьків , вчителів , суспільства в
цілому . Для України головною проблемою , яка пов’язана з майбутнім держави , є
збереження і зміцнення здоров’я дітей . Турботу викликає різке погіршення стану
фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління , зниження рівня
народжуваності й тривалості життя , зростання смертності , особливо дитячої.
У
педагогічних працях В.О.Сухомлинського можна знайти висловлювання про
те, що за незадовільного стану здоров’я
учнів неможливо досягти високого рівня навчання, найбільш ґрунтовного засвоєння
знань. Навчання – це важка, повсякденна,
копітка праця, що стає непосильною для дітей зі слабким здоров’ям .
Перш ніж займатися інтелектуальним
розвитком учнів, слід створити для цього здорову атмосферу.
Це положення було покладено в основу вибору
проблеми над якою я працюю : «Збереження і зміцнення здоров’я дітей засобами
здоров’язберігаючих технологій».
Сьогодні здоров’язберігаюча
педагогіка , має сформувати в учнів спеціальні знання, уміння , навички
збереження і зміцнення свого здоров’я , створення індивідуального здорового
способу життя , а також передбачати в педагогічних технологіях можливості
здійснення самостійних спроб удосконалення себе , свого тіла , психіки, емоцій
, працювати над розвитком своїх комунікативних здібностей ,виховувати гуманне
ставлення до світу , до оточення , до самого себе.
Під здоров’язберігаючими
технологіями сьогодні слід розуміти :
-
Сприятливі
умови навчання дитини в школі - відсутність стресових ситуацій , адекватність
вимог , методик навчання та виховання.
-
Оптимальну
організацію навчального процесу - відповідно до вікових,статевих ,
індивідуальних особливостей та гігієнічних норм ;
-
Повноцінний
та раціонально організований руховий режим.
Значення здоров’язберігаючих та
здоров’яформуючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і
навчання , які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий
рівень їхнього здоров’я , навичок здорового способу життя , здійснювати
моніторинг показників індивідуального розвитку , прогнозувати можливі зміни
здоров’я і проводити відповідні психолого – педагогічні , корегувальні ,
реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та
її мінімальної фізіологічної «вартості» , поліпшення якості життя суб’єктів
освітнього середовища.
Використовуючи зміст та
структуру здоров’язберігаючих технологій
працюю над такими завданнями :
§ Зміцнюю здоров’я і сприяю
гармонійному розвитку дитини;
§ Формую свідоме
ставлення до здоров’я як найвищої соціальної цінності;
§ Сприяю фізичному
розвитку дитини;
§ Впроваджую методичні підходи до фізичного виховання на
основі принципу
«Обираємо здоров’я»;
§ Здійснюю
моніторинг стану здоров’я учнів, рівня фізичного розвитку та
фізкультурно – оздоровчої роботи;
§ Оцінюю дитину з
урахуванням діапазону реальних можливостей;
§ Використовую
інноваційні здоров’язберігаючі освітні технології та особистісно-
орієнтований підхід до навчання та виховання з метою підвищення інтересу до
уроків фізичної культури.
Тому метою моєї роботи є
створення умов для поліпшення фізичної підготовки учнів, стану їхнього
здоров’я, розкриття творчої особистості кожного учня, підвищення інтересу до
уроків фізичної культури.
Першочерговими завданнями своєї роботи вважаю:
- допомогти у формуванні особистості учня,
відпрацюванні ним стратегії на
створення життєвої ситуації успіху;
-
навчити
раціонального режиму навчання, праці, відпочинку, рухового режиму,виконання
правил особистої гігієни;
-
знайомити
з різними видами спорту та оздоровлення організму;
- формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.
3. Оптимізм - рушійна сила навчального процесу.
На своїх уроках та в позаурочний
час намагаюсь створювати «Ситуацію успіху», яка позитивно налаштовує учнів на
виконання різних завдань та відношення до життя
. Пояснюю учням про те , що оптиміст добре підготовлений до життєвих
випробувань , упевнено дивиться в
майбутнє . Він об’єктивно оцінює себе й свої можливості та , якщо знаходить у
собі відсутність певних здібностей , не занадто засмучується , а просто
спрямовує свої сили на ті сфери діяльності , у яких його таланти можуть
розкритися повністю.
Він щиро вірить в успіх , і в цьому
вся справа – налаштована на перемогу підсвідомість лише виконує закладену в неї
програму. Такі люди , легко переживають безладдя , усією душею радіють успіхам
і надійно захищені від різних захворювань .
Оптимізм – це джерело безстрашності
та віри в себе .
Оптимізм допомагає людині подолати
складні життєві ситуації з гідністю й продовжувати жити та творити. Тому він і
є найважливішою якістю людини , яка свідомо налаштовує себе на успіх.
Щоразу , коли ви виходите з будинку
, підніміть підборіддя , тримайте високо голову й наповніть легені повітрям.
Радійте сонячним променям , вітайте своїх друзів посмішкою й вкладайте всю свою
душу в кожне вітання .
Не бійтеся тих , хто вас
неправильно зрозуміють , і не втрачайте ані хвилини на міркування про своїх
ворогів.
Спробуйте чітко вирішити , що ви
прагнете зробити , потім , не відхиляючись , спрямовуйтеся до своєї мети.
Думайте про великі й прекрасні
справи , що ви хочете зробити , і тоді згодом ви усвідомите , що у вас все
необхідне для реалізації вашого бажання .
Проголошуйте позитивні твердження
:
·
На
мене очікує великий успіх .
·
Я
можу досягнути всього , чого тільки захочу.
·
Я
подобаюся людям , люди люблять мене.
·
Щодня
я почуваюся значно краще у всьому.
Твердження свідчить про нашу силу ,
а не про слабкість . Воно зосереджує нашу увагу на позитивному замість
негативного ; свідчить про те , хто ми є й що ми можемо зробити , а не про те ,
ким ми не є й чого не можемо зробити.
Коли з ’явиться можливість розпочати нову справу , переконуйте
себе : «Я можу це зробити». Нехай
думка «Я досягну успіху» переважає у
нашій свідомості.
Пам’ятайте , що успіху досягають
звичайні люди , які повірили в себе й майбутній успіх .
В основі педагогічної технології «Створення ситуації успіху» лежить особистісно – орієнтований підхід до
процесу навчання та виховання.
Головна мета діяльності вчителя –
створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини , дати можливість
кожній дитині відчути радість досягнення успіху , усвідомити свої здібності , віру у власні
сили.
Для створення ситуації успіху
застосовую такі позитивні висловлювання
:
«Це дуже важливо , і у тебе
неодмінно вийде …»
«Саме ти міг зробити таку складну вправу»
«Це зовсім не складно . Навіть якщо
не вийде – нічого страшного»;
«Починай же ! Ти це добре зробиш !»
«Ось цей елемент вийшов дуже гарно
!»
В організаційній частині уроку для
налаштування учнів до уроку застосовую
технологію:
Психологічний настрій :
-
Я , Молодець !
-
Я
буду гарно працювати на сьогоднішньому
уроці.
-
І
навіть , якщо , я помилюся !
-
Я
, все рівно , Молодець!
Алгоритм мого оптимістичного учня :
Любіть своїх близьких ;
Допомагайте іншим людям ;
Намагайтеся бути щасливим!
Дійте!
Не вимагайте від себе бездоганної поведінки та виконання
всіх справ ;
Учіться відволікатися від своїх турбот;
Урізноманітніть своє життя елементами новизни;
Не впадайте у відчай , якщо часом почуваєтесь нещасливим.
4. Особистий досвід роботи .
Основною формою навчання й виховання у школі є
урок. Він є для всіх учнів обов’язковою формою занять. Зміст і форма його
проведення в значній мірі обумовлюють рівень фізичної підготовленості і
спортивної захопленості учнів. Дуже важливо, щоб він поряд із загальноприйнятими
завданнями мав інструктивну спрямованість і стимулював учнів до самостійних
занять як у школі, так і вдома.
Мета уроку фізичної культури –
створення умов для формування в учнів ціннісних орієнтацій щодо культури
здоров’я і здорового способу життя ,
виховання потреби та звички займатися фізичною культурою та спортом, прагнення
досягти оптимального рівня особистого здоров’я, фізичного розвитку, рухових
якостей, морально – вольових рис характеру та психологічної підготовки до
ведення активного життя та професійної
діяльності.
Мої уроки спрямовані на визначення
індивідуальності учня, співпрацю, що відповідає вимогам особистісно- орієнтованого
підходу, та створення «Ситуації успіху» на кожному уроці.
На уроках основну увагу спрямовую
на розвиток рухових властивостей , тому що «перебувати у русі – одна з найважливіших
умов фізичного виховання», - відмічав В.О.Сухомлинський. Тому проблема «здоров′язберігаючих
технологій» є одним з найважливіших
компонентів фізичного виховання .
На своїх уроках я використовую модулі
гімнастики та ритмічної гімнастики .
Гімнастика та ритмічна гімнастика
являють собою повний комплекс різноманітних вправ : біг , ходьба , підскоки та різні стрибки ,
а також включає в себе й силові вправи , спрямовані на зміцнення м’язів ,
розвиток сили , гнучкості , пластичності. Всі вправи виконуються під ритмічну
музику . Користь гімнастики та ритмічної
гімнастики при регулярних заняттях очевидна : значно покращується фізична форма
, загальний стан організму , розвивається витривалість.
Під час занять гімнастикою та ритмічною гімнастикою
збільшується вентиляція легень , кисень починає надходити у великій кількості
до всіх органів , відбувається активізація окислювально - відновних процесів ,
так необхідних для роботи організму . М’язам , які активно працюють при
заняттях гімнастикою та ритмічною
гімнастикою , необхідне збільшення припливу кисню , для цього серце починає
частіше скорочуватися , щоб кровообіг посилився . Відбуваються зміни , які
викликають ефективну роботу серцево – судинної системи : ефективність
діяльності серцевого м’яза збільшується , капілярна мережа розростається
,забезпечується зниження артеріального тиску , посилення венозного кровообігу ,
відповідно – знижується ризик виникнення різних серцевих захворювань.
Очевидна користь гімнастики і ритмічної гімнастики в поліпшенні роботи
ендокринної системи , стимуляції діяльності гіпофіза й надниркових залоз ,
нормалізації водно – сольового , жирового , вуглеводного та білкового обміну в
організмі.
Під час вивчення модуля
«гімнастика» запроваджую елементи
художньої гімнастики , особливо подобаються учням вправи з стрічками , такі вправи
допомагають виховувати в учнів
естетичні смаки та розвивають почуття прекрасного.
Одним з важливих компонентів
здоров’язберігаючих технологій є рухливі ігри. Вони дають можливість учням
отримувати необхідні рухові навички у ходінні , бігу, стрибках , метанні.
Рухливі ігри виявляють сильну загальну фізіологічну дію на організм дитини, добре
зміцнюють нервово – м’язову систему, поліпшують дихання, кровообіг , травлення
та підвищують обмін речовин.
На уроках створюю умови для
активної участі в грі всіх хто займаються, щоб зберегти в дітей інтерес до гри
й бажання пограти наступного разу.
Рухливі ігри застосовую з певними педагогічними цілями, спрямованими на
формування й розвиток рухових умінь, навичок й якостей , із завданнями
забезпечення фізичного навантаження й різнобічного впливу на організм що
формується .
В умовах впровадження воєнного
стану та карантинних обмежень , коли весь час діти вимушені витрачати лише на
розумову активність , питання збереження
та покращення здоров’я учнів зважаючи на реалії сьогодення є одним із
найактуальнішим.
Проведення дистанційних уроків в
таких умовах стає сильною стороною всіх сторін навчального процесу. Посилання
на сучасні платформи – це краще ніж нічого. Бо наші учні чекають на спілкування
. Тільки так вони можуть позбутися стресу , тривожності і долучитися до
фізичної активності.
Під час онлайн- уроків намагаюся застосовувати такі методи і форми роботи , які заохочують учнів
до співпраці .
Форми роботи :
-
Ранкова
гімнастика;
-
Розминки
;
-
Руханки
;
-
Складання
комплексу вправ на кожен урок ( один учень);
-
Перегляд
мультфільму « Як козаки у футбол грали ;
-
Самостійна
робота ( Гімн футболу);
Найбільш приваблива для дітей форма
занять фізичною культурою – це змагання. Беручи участь у них , учень прагне
показати найбільш високий результат і перемогти, а це сприяє виробленню
необхідних психологічних і фізичних якостей -
цілеспрямованості, ініціативності, наполегливості, рішучості.
Традиційними в школі є
загальношкільні спортивні заходи, а також спортивні змагання з різних видів
спорту між класами. Спортивні свята : «День здоров’я», «Ну – мо , хлопці!», «Веселі старти» , «Ну – мо , дівчата!», «За
здоровий спосіб життя», «Обираємо здоров’я».
Особливого значення та змісту в реаліях сьогодення набуло свято
«День захисника Вітчизни».
Учні старшої школи стали зовсім
інакше ставитися до поняття
патріотизму, тому що перед початком
свята директор школи у своїй промові наголошує і акцентує увагу учнів на те ,
що всі хлопці і дівчата майбутні захисники нашої країни тому , вони повинні бути сильними , витривалими ,
сміливими та фізично розвиненими.
Учні нашої школи активні учасники змагань різного
рівня , а саме : шкіряний м’яч, міні –
футбол, настільний теніс, баскетбол,
волейбол, легка атлетика, «Козацький гарт» та
шашки і шахмати.
За результатами районних змагань
мої вихованці неодноразові переможці та призери спортивних змагань
( Вернидуб Володимир три роки поспіль
займає 1 місце у районних змаганнях з шахів, Семенчук Тетяна - учениця 9 класу
призерка районних змагань з шахів).
Результати районних спортивних змагань 2022 – 2023 навчального
року :
-
І
– місце змагання з баскетболу 3х3 ( хлопці );
-
І
– місце змагання з баскетболу 3х3 (дівчата);
-
І
– місце змагання з настільного тенісу ( шкільна команда );
-
ІІ
– місце спортивні ігри « Cool Games»;
-
ІІ
– місце змагання з футболу «Шкіряний м’яч».
Для досягнення високого результату
та виконання змісту проблеми над якою працюю , я об’єдную різні форми роботи : урочну ,
позакласну та виховну .
Особливу увагу на уроках звертаю на
формування правильної постави , як класний
керівник продовжую вивчення цієї теми на виховних годинах. Постійно пов’язую
розкриття теми прикладами з життя , застерігаючи дітей від невиліковних
хвороб , націлюю учнів на те , що постава не успадковується , а
формується протягом життя.
Я помітила , що діти вдаються до
шкідливих звичок таких як куріння , алкоголь , наркотики тоді , коли в них багато вільного часу і
нічим зайнятись. Щоб не дати їм змоги думати про це , я намагаюсь максимально
завантажити їх фізично. З цією метою залучаю учнів школи до спортивних секцій
футболу , волейболу , настільного тенісу та баскетболу.
Всі ці заходи допомагають вберегти наших дітей від шкідливого впливу ,
викликають у них бажання вести здоровий спосіб життя , відчувати себе
повноцінними . А мені це допомагає
бути для них другом , порадником , якому вони довіряють і слухають.
З метою підвищення фахового рівня і
набуття ще більшого досвіду завдяки спілкуванню з фахівцями своєї справи та
наставниками інституту вдосконалення , я взяла участь у Конкурсі «Вчитель року - 2023 року». Це принесло мені
велике емоційне задоволення і усвідомлення наскільки важливо спілкування з
розумними людьми.
У мене є така особливість поважати
авторитети і навчатись чомусь нового у своїх
колег , ми дуже всі різні , але у кожного з нас є творчий підхід , який
для мене дуже цінний і корисний.
Реалізація власного досвіду
спрямована на творчу співпрацю вчителів, батьків та учнів школи. Результатом є
досягнення наших учнів у спорті, підвищення рівня навчальних досягнень учнів та
їхнього фізичного розвитку. Саме оздоровча спрямованість фізичного виховання у
поєднанні з інноваційними освітніми технологіями дозволить досягти очікуваного
результату: сформувати гармонійно розвинену, конкурентоспроможну особистість,
здатну до самореалізації.
Література :
1. Навчальна програма з фізичної культури для
загальноосвітніх навчальних закладів , 5 – 9 класи. Т.Круцевич , В.Деревянко .
Київ – 2012р.
2.
Навчальна
програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів , 10-11
класи , Київ – 2010р.
3.
Ващенко
О.М. Особливості навчання учнів в умовах здоров’язберігаючої педагогіки. [Електронний ресурс ]. Режим
доступу http://www.ippo.org.ua/новини/
4.
Богосвятська А.І. Здоров’язбережувальні та
здоров’ятворчі технології//Фізична культура . -2012.-№6.-с.14-16
5.
Яковченко
О.П., Здоров’язберігаючі технології на уроках фізкультури : традиції та
інновації [Електронний ресурс]. Режим доступу :
urok.osvita.ua/materials/sport/57531/
6.
Сухомлинський
В.О. Вибрані твори: у5т.т.4/В.О.Сухомлинський .- К.:Радянська школа ,
1976-1977.-640с.
7. Успенська В.Як досягти успіху?//Фізична культура . –
2009.-№4.-с.30-32
Немає коментарів:
Дописати коментар