Любов до дітей спонукає працювати творчо.

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД „ КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ  ІНСТИТУТ

ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ІМЕНІ ВАСИЛЯ

СУХОМЛИНСЬКОГО ”

 

З ДОСВІДУ РОБОТИ ВЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

МИХАЙЛОВСЬКОЇ ГАЛИНИ ПЕТРІВНИ

 

                                                                Автор : Михайловська Галина Петрівна

                                                                        слухач курсів підвищення кваліфікації

                                                                                                вчителів фізичної культури

                                                                                                         вчитель вищої категорії  КЗ «Олексіївський   

інформаційно – технологічний ліцей»

 

Кропивницький

 2023 рік

План

1.     Любов  до дітей спонукає працювати творчо.

2.     Зміст та структура здоров’язберігаючих технологій.

3.     Оптимізм – рушійна сила навчального процесу.

4.     Особистий досвід роботи .

 

 

1.     Любов до дітей спонукає працювати творчо.

  Чому я обрала професію вчителя фізичної культури ?

Кожна людина підсвідомо обирає те , що їй подобається і в чому вона бачить позитивний результат  , тобто заняття повинно приносити емоційне задоволення  , радість і бажання розвиватися в цьому далі . Це дає творче натхнення і позитив .

  Мій вибір не випадковий і органічний тому , що я з дитинства дуже люблю  спорт , займалася різними видами спорту : легкою атлетикою , волейболом , а особливо баскетболом .

  Моє педагогічне кредо : « Любов до дітей спонукає працювати творчо».

Справжня любов це поняття духовне і мені в цьому легко тому , що джерелом мого натхнення є Біблія – Слово Боже . Я вже давно прийняла  Ісуса Христа  своїм Господом і Спасителем , вивчаю  Біблію  і стараюсь жити за Заповідями  Божими.

Євангеліє від Матфія 7:12 „ Тож усе , чого тільки бажаєте , щоб чинили вам люди , те саме чиніть їм і ви» .

  Дітям подобається такий принцип і активізує їх до дружніх стосунків , співчуття, милосердя і терпіння одне  до одного . Атмосфера на уроках доброзичлива і вселяюча оптимізм , тому  що діти бачуть результативність  такого принципу . І мені дуже легко бути переконливою в тому , що сказав Господь раз і назавжди – незмінно.

2.     Зміст та структура здоров’язберігаючих технологій .

   Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цінність життя і здоров’я . Останніми десятиліттями світова наука зараховує проблему здоров’я , в широкому розумінні цього поняття , до кола глобальних проблем , розв’язання яких зумовлює характеристики майбутнього розвитку людства.

  Здоров’я є елементом і індивідуальної культури життєдіяльності людини. Ця культура визначається рівнем розвитку вмінь і навичок  , що сприяють збереженню , зміцненню і відновленню здоров’я людини , реалізації внутрішніх резервів її

організму . Культура здоров’я відбивається у специфічних формах і способах життєдіяльності особистості ,які виробляються з раннього дитинства і реалізуються протягом усього життя  .

  Здоров’я дітей – одне з основних джерел щастя , радості і повноцінного життя батьків , вчителів , суспільства в цілому . Для України головною проблемою , яка пов’язана з майбутнім держави , є збереження і зміцнення здоров’я дітей . Турботу викликає різке погіршення стану фізичного та розумового розвитку підростаючого покоління , зниження рівня народжуваності й тривалості життя , зростання смертності , особливо дитячої.

   У  педагогічних працях В.О.Сухомлинського можна знайти висловлювання про те,  що за незадовільного стану здоров’я учнів неможливо досягти високого рівня навчання, найбільш ґрунтовного засвоєння знань.  Навчання – це важка, повсякденна, копітка праця, що стає непосильною для дітей зі слабким здоров’ям .

  Перш ніж займатися інтелектуальним розвитком учнів, слід створити для цього здорову атмосферу.

   Це положення було покладено в основу вибору проблеми над якою я працюю : «Збереження і зміцнення здоров’я дітей засобами здоров’язберігаючих технологій».

 Сьогодні здоров’язберігаюча педагогіка , має сформувати в учнів спеціальні знання, уміння , навички збереження і зміцнення свого здоров’я , створення індивідуального здорового способу життя , а також передбачати в педагогічних технологіях можливості здійснення самостійних спроб удосконалення себе , свого тіла , психіки, емоцій , працювати над розвитком своїх комунікативних здібностей ,виховувати гуманне ставлення до світу , до оточення , до самого себе.

  Під здоров’язберігаючими технологіями сьогодні слід розуміти :

-         Сприятливі умови навчання дитини в школі - відсутність стресових ситуацій , адекватність вимог , методик навчання та виховання.

-         Оптимальну організацію навчального процесу - відповідно до вікових,статевих , індивідуальних особливостей та гігієнічних норм ;

-         Повноцінний та раціонально організований руховий режим.

   Значення здоров’язберігаючих та здоров’яформуючих технологій постає в комплексній оцінці умов виховання і навчання , які дозволяють зберігати наявний стан учнів, формувати більш високий рівень їхнього здоров’я , навичок здорового способу життя , здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку , прогнозувати можливі зміни здоров’я і проводити відповідні психолого – педагогічні , корегувальні , реабілітаційні заходи з метою забезпечення успішності навчальної діяльності та її мінімальної фізіологічної «вартості» , поліпшення якості життя суб’єктів освітнього середовища.

  Використовуючи зміст та структуру  здоров’язберігаючих технологій працюю над такими завданнями :

§  Зміцнюю здоров’я і сприяю  гармонійному розвитку дитини;

§  Формую  свідоме ставлення до здоров’я як найвищої соціальної цінності;

§  Сприяю  фізичному розвитку дитини;

§  Впроваджую методичні підходи до фізичного виховання на основі принципу

«Обираємо здоров’я»;

§  Здійснюю  моніторинг стану здоров’я учнів, рівня фізичного розвитку та фізкультурно – оздоровчої роботи;

§  Оцінюю  дитину з урахуванням діапазону реальних можливостей;

§  Використовую  інноваційні здоров’язберігаючі освітні технології та особистісно- орієнтований підхід до навчання та виховання з метою підвищення інтересу до уроків фізичної культури.

    Тому метою моєї роботи є створення умов для поліпшення фізичної підготовки учнів, стану їхнього здоров’я, розкриття творчої особистості кожного учня, підвищення інтересу до уроків фізичної культури.

    Першочерговими  завданнями своєї роботи вважаю:

        -    допомогти у формуванні особистості учня, відпрацюванні ним стратегії на    створення життєвої ситуації успіху;

-         навчити раціонального режиму навчання, праці, відпочинку, рухового режиму,виконання правил особистої гігієни;

-         знайомити з різними видами спорту та оздоровлення організму;

-         формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.

3.     Оптимізм - рушійна сила навчального процесу.

  На своїх уроках та в позаурочний час намагаюсь створювати «Ситуацію успіху», яка позитивно налаштовує учнів на виконання різних завдань та відношення до життя  . Пояснюю учням про те , що оптиміст добре підготовлений до життєвих випробувань ,  упевнено дивиться в майбутнє . Він об’єктивно оцінює себе й свої можливості та , якщо знаходить у собі відсутність певних здібностей , не занадто засмучується , а просто спрямовує свої сили на ті сфери діяльності , у яких його таланти можуть розкритися повністю.

  Він щиро вірить в успіх , і в цьому вся справа – налаштована на перемогу підсвідомість лише виконує закладену в неї програму. Такі люди , легко переживають безладдя , усією душею радіють успіхам і надійно захищені від різних захворювань .

  Оптимізм – це джерело безстрашності та віри в себе .

  Оптимізм допомагає людині подолати складні життєві ситуації з гідністю й продовжувати жити та творити. Тому він і є найважливішою якістю людини , яка свідомо налаштовує себе на успіх.

  Щоразу , коли ви виходите з будинку , підніміть підборіддя , тримайте високо голову й наповніть легені повітрям. Радійте сонячним променям , вітайте своїх друзів посмішкою й вкладайте всю свою душу в кожне вітання .

  Не бійтеся тих , хто вас неправильно зрозуміють , і не втрачайте ані хвилини на міркування про своїх ворогів.

  Спробуйте чітко вирішити , що ви прагнете зробити , потім , не відхиляючись , спрямовуйтеся до своєї мети.

  Думайте про великі й прекрасні справи , що ви хочете зробити , і тоді згодом ви усвідомите , що у вас все необхідне для реалізації вашого бажання .

   Проголошуйте  позитивні твердження :

·        На мене очікує великий успіх .

·        Я можу досягнути всього , чого тільки захочу.

·        Я подобаюся людям , люди люблять мене.

·        Щодня я почуваюся значно краще у всьому.

  Твердження свідчить про нашу силу , а не про слабкість . Воно зосереджує нашу увагу на позитивному замість негативного ; свідчить про те , хто ми є й що ми можемо зробити , а не про те , ким ми не є й чого не можемо зробити.

  Коли з ’явиться  можливість розпочати нову справу , переконуйте себе : «Я можу це зробити».  Нехай думка  «Я досягну успіху» переважає у нашій свідомості.

  Пам’ятайте , що успіху досягають звичайні люди , які повірили в себе й майбутній успіх .

  В основі педагогічної технології  «Створення ситуації успіху»  лежить особистісно – орієнтований підхід до процесу навчання та виховання.

  Головна мета діяльності вчителя – створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини , дати можливість кожній дитині  відчути  радість досягнення успіху  , усвідомити свої здібності , віру у власні сили.

  Для створення ситуації успіху застосовую такі  позитивні висловлювання :

  «Це дуже важливо , і у тебе неодмінно вийде …»

  «Саме ти міг зробити таку складну вправу»

  «Це зовсім не складно . Навіть якщо не вийде – нічого страшного»;

  «Починай же ! Ти це добре зробиш !»

  «Ось цей елемент вийшов дуже гарно !»

  В організаційній частині уроку для налаштування учнів до уроку  застосовую технологію:

   Психологічний настрій  :

       -      Я , Молодець !

-         Я буду гарно працювати на сьогоднішньому  уроці.

-         І навіть , якщо , я помилюся !

-         Я , все рівно , Молодець!

  Алгоритм  мого оптимістичного учня :

*    Любіть своїх близьких ;

*    Допомагайте іншим людям ;

*    Намагайтеся бути щасливим!

*    Дійте!

*    Не вимагайте від себе бездоганної поведінки та виконання всіх справ ;

*    Учіться відволікатися від своїх турбот;

*    Урізноманітніть своє життя елементами новизни;

*    Не впадайте у відчай , якщо часом почуваєтесь нещасливим.

4.     Особистий досвід роботи .

   Основною формою навчання й виховання у школі є урок. Він є для всіх учнів обов’язковою формою занять. Зміст і форма його проведення в значній мірі обумовлюють рівень фізичної підготовленості і спортивної захопленості учнів. Дуже важливо, щоб він поряд із загальноприйнятими завданнями мав інструктивну спрямованість і стимулював учнів до самостійних занять як у школі, так і вдома.

   Мета уроку фізичної культури – створення умов для формування в учнів ціннісних орієнтацій щодо культури здоров’я  і здорового способу життя , виховання потреби та звички займатися фізичною культурою та спортом, прагнення досягти оптимального рівня особистого здоров’я, фізичного розвитку, рухових якостей, морально – вольових рис характеру та психологічної підготовки до ведення активного життя та професійної  діяльності.

  Мої уроки спрямовані на визначення індивідуальності учня, співпрацю, що відповідає вимогам особистісно- орієнтованого підходу, та  створення  «Ситуації успіху» на кожному уроці.

   На уроках основну увагу спрямовую на розвиток рухових властивостей , тому що «перебувати у русі – одна з найважливіших умов фізичного виховання», - відмічав В.О.Сухомлинський. Тому проблема «здоров′язберігаючих технологій»  є одним з найважливіших компонентів фізичного виховання .

   На своїх уроках я використовую модулі гімнастики  та ритмічної гімнастики . Гімнастика  та ритмічна гімнастика являють собою повний комплекс різноманітних вправ  : біг , ходьба , підскоки та різні стрибки , а також включає в себе й силові вправи , спрямовані на зміцнення м’язів , розвиток сили , гнучкості , пластичності. Всі вправи виконуються під ритмічну музику . Користь гімнастики  та ритмічної гімнастики при регулярних заняттях очевидна : значно покращується фізична форма , загальний стан організму , розвивається витривалість.

  Під час занять  гімнастикою та ритмічною гімнастикою збільшується вентиляція легень , кисень починає надходити у великій кількості до всіх органів , відбувається активізація окислювально - відновних процесів , так необхідних для роботи організму . М’язам , які активно працюють при заняттях гімнастикою  та ритмічною гімнастикою , необхідне збільшення припливу кисню , для цього серце починає частіше скорочуватися , щоб кровообіг посилився . Відбуваються зміни , які викликають ефективну роботу серцево – судинної системи : ефективність діяльності серцевого м’яза збільшується , капілярна мережа розростається ,забезпечується зниження артеріального тиску , посилення венозного кровообігу , відповідно – знижується ризик виникнення різних серцевих захворювань.

  Очевидна користь гімнастики  і ритмічної гімнастики в поліпшенні роботи ендокринної системи , стимуляції діяльності гіпофіза й надниркових залоз , нормалізації водно – сольового , жирового , вуглеводного та білкового обміну в організмі.

  Під час вивчення модуля «гімнастика»  запроваджую елементи художньої гімнастики , особливо подобаються учням вправи з стрічками  , такі вправи  допомагають  виховувати в учнів естетичні смаки  та розвивають  почуття прекрасного.

  Одним з важливих компонентів здоров’язберігаючих технологій є рухливі ігри. Вони дають можливість учням отримувати необхідні рухові навички у ходінні , бігу, стрибках , метанні. Рухливі ігри виявляють сильну загальну фізіологічну дію на організм дитини, добре зміцнюють нервово – м’язову систему, поліпшують дихання, кровообіг , травлення та підвищують обмін речовин.

    На уроках створюю умови для активної участі в грі всіх хто займаються, щоб зберегти в дітей інтерес до гри й бажання пограти наступного разу.  Рухливі ігри застосовую з певними педагогічними цілями, спрямованими на формування й розвиток рухових умінь, навичок й якостей , із завданнями забезпечення фізичного навантаження й різнобічного впливу на організм що формується .

    В умовах впровадження воєнного стану та карантинних обмежень , коли весь час діти вимушені витрачати лише на розумову активність ,  питання збереження та покращення здоров’я учнів зважаючи на реалії сьогодення є одним із найактуальнішим.

  Проведення дистанційних уроків в таких умовах стає сильною стороною всіх сторін навчального процесу. Посилання на сучасні платформи – це краще ніж нічого. Бо наші учні чекають на спілкування . Тільки так вони можуть позбутися стресу , тривожності і долучитися до фізичної активності.

  Під час онлайн-  уроків намагаюся застосовувати такі  методи і форми роботи , які заохочують учнів до співпраці .

  Форми роботи :

-         Ранкова гімнастика;

-         Розминки ;

-         Руханки ;

-         Складання комплексу вправ на кожен урок ( один учень);

-         Перегляд мультфільму « Як козаки у футбол грали ;

-         Самостійна робота ( Гімн футболу);

  Найбільш приваблива для дітей форма занять фізичною культурою – це змагання. Беручи участь у них , учень прагне показати найбільш високий результат і перемогти, а це сприяє виробленню необхідних психологічних і фізичних якостей -   цілеспрямованості, ініціативності, наполегливості, рішучості.

   Традиційними в школі є загальношкільні спортивні заходи, а також спортивні змагання з різних видів спорту між класами. Спортивні свята : «День здоров’я»,  «Ну – мо , хлопці!»,  «Веселі старти» , «Ну – мо , дівчата!», «За здоровий спосіб життя», «Обираємо здоров’я».

   Особливого значення  та змісту в реаліях сьогодення  набуло свято  «День захисника Вітчизни». 

  Учні старшої школи стали зовсім інакше  ставитися до поняття патріотизму,  тому що перед початком свята директор школи у своїй промові наголошує і акцентує увагу учнів на те , що всі хлопці і дівчата майбутні захисники нашої країни тому  , вони повинні бути сильними , витривалими , сміливими та фізично розвиненими.

  Учні  нашої школи активні учасники змагань різного рівня  , а саме : шкіряний м’яч, міні – футбол, настільний  теніс, баскетбол, волейбол, легка атлетика, «Козацький гарт» та  шашки і шахмати.

  За результатами районних змагань мої вихованці неодноразові переможці та призери спортивних   змагань ( Вернидуб  Володимир три роки поспіль займає 1 місце у районних змаганнях з шахів, Семенчук Тетяна - учениця 9 класу призерка районних змагань з шахів).

  Результати районних  спортивних змагань 2022 – 2023 навчального року :

-         І – місце змагання з баскетболу 3х3 ( хлопці );

-         І – місце змагання з баскетболу 3х3 (дівчата);

-         І – місце змагання з настільного тенісу ( шкільна команда );

-         ІІ – місце  спортивні  ігри « Cool Games»;

-         ІІ – місце змагання з футболу «Шкіряний м’яч».

  Для досягнення високого результату та виконання змісту  проблеми  над якою працюю  , я об’єдную різні форми роботи : урочну , позакласну та виховну .

  Особливу увагу на уроках звертаю на формування правильної постави  , як класний керівник продовжую вивчення цієї теми на виховних годинах. Постійно пов’язую розкриття теми прикладами з життя , застерігаючи дітей від невиліковних хвороб  , націлюю учнів  на те , що постава не успадковується , а формується протягом життя.

  Я помітила , що діти вдаються до шкідливих звичок таких як куріння , алкоголь , наркотики  тоді , коли в них багато вільного часу і нічим зайнятись. Щоб не дати їм змоги думати про це , я намагаюсь максимально завантажити їх фізично. З цією метою залучаю учнів школи до спортивних секцій футболу , волейболу , настільного тенісу та баскетболу.

  Всі ці заходи допомагають вберегти наших дітей від шкідливого впливу , викликають у них бажання вести здоровий спосіб життя , відчувати себе повноцінними . А мені це допомагає бути для них другом , порадником , якому вони довіряють і слухають.

  З метою підвищення фахового рівня і набуття ще більшого досвіду завдяки спілкуванню з фахівцями своєї справи та наставниками інституту вдосконалення , я взяла участь у Конкурсі  «Вчитель року - 2023 року». Це принесло мені велике емоційне задоволення і усвідомлення наскільки важливо спілкування з розумними людьми.

  У мене є така особливість поважати авторитети і навчатись чомусь нового у своїх  колег , ми дуже всі різні , але у кожного з нас є творчий підхід , який для мене дуже цінний і корисний.

    Реалізація власного досвіду спрямована на творчу співпрацю вчителів, батьків та учнів школи. Результатом є досягнення наших учнів у спорті, підвищення рівня навчальних досягнень учнів та їхнього фізичного розвитку. Саме оздоровча спрямованість фізичного виховання у поєднанні з інноваційними освітніми технологіями дозволить досягти очікуваного результату: сформувати гармонійно розвинену, конкурентоспроможну особистість, здатну до самореалізації.

 

Література :

1.     Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів , 5 – 9 класи. Т.Круцевич , В.Деревянко . Київ – 2012р.

2.     Навчальна програма з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів , 10-11 класи , Київ – 2010р.

3.     Ващенко О.М. Особливості навчання учнів в умовах здоровязберігаючої педагогіки. [Електронний ресурс ]. Режим доступу http://www.ippo.org.ua/новини/

4.     Богосвятська А.І. Здоров’язбережувальні  та здоров’ятворчі технології//Фізична культура . -2012.-№6.-с.14-16

5.     Яковченко О.П., Здоров’язберігаючі технології на уроках фізкультури : традиції та інновації [Електронний ресурс]. Режим доступу : urok.osvita.ua/materials/sport/57531/

6.     Сухомлинський В.О. Вибрані твори: у5т.т.4/В.О.Сухомлинський .- К.:Радянська школа , 1976-1977.-640с.

7.     Успенська В.Як досягти успіху?//Фізична культура . – 2009.-№4.-с.30-32

Немає коментарів:

Дописати коментар